De werking van de Buteyko Methode

De kern

De kern van de Buteyko methode is bewustwording van de eigen ademhaling. Daarnaast worden speciale oefeningen aangeleerd om de ademhaling rustiger te maken zodat deze past bij de inspanning van het moment. Je leert om altijd door de neus te ademen. Voor veel mensen zal dit vreemd aanvoelen na jarenlange mondademhaling. Na een tijdje zullen de oefeningen de chemo-receptoren in de hersenen instellen op een nieuwe ademfrequentie en ademdiepte. Het voelt dan als vanzelfsprekend en natuurlijk om minder te ademen. Daarna is het belangrijk om de ademhalingsintensiteit regelmatig te meten en in stressvolle perioden zal het nodig zijn om extra oefeningen te doen om klachten te voorkomen.

Mensen leren de methode door zelfonderzoek en noteren de voortgang van de verbeteringen door het volgen van een actieplan. Ontspanningsoefeningen vanuit verschillende methoden kunnen worden toegevoegd om stress en diepe ademhaling te verminderen tijdens het oefenen.

De oefeningen worden over het algemeen aangeleerd gedurende 5 lessen van ongeveer 1 tot 1 ½ uur. Mensen met ernstige klachten zullen al snel meer energie hebben en vermindering van de klachten constateren. Hoe meer chronische klachten, hoe meer tijd het zal vragen om de ademhaling te stabiliseren, maar verbeteringen zullen snel gevoeld worden. Hierna zal de Buteyko therapeut een vervolgtraject voorstellen afhankelijk van de ernst van de klachten.

Het is belangrijk dat de patiënt contact houdt met de eigen arts en alleen medicijngebruik vermindert in overleg met deze arts.

Is de methode veilig?

De Buteyko methode heeft weinig risico. In sommige gevallen is enige voorzichtigheid geboden. Bijvoorbeeld wordt het afgeraden om de Buteyko-methode zonder begeleiding toe te passen bij suikerziekte (want door de Buteyko-traning kan suikerspiegel heel snel zakken) of bij zware astma wanneer de patiënt hoge doses cortisol moet gebruiken (in verband met moeilijke momenten tijdens de reinigingsreacties op de weg naar herstel). De eerste drie maanden van de zwangerschap is contra-indicatie om te beginnen de Buteyko-methode te leren. Dit in verband met mogelijke reinigingsreacties die door de training kunnen ontstaan.

Het verminderen van de ademhaling is niet gevaarlijk. Het slechtste dat kan gebeuren als u de ademhaling te sterk probeert te verminderen, is dat u een diepe zucht krijgt. Tijdens de Buteyko-cursus leert u de ademhaling te verminderen in de mate die alleen maar positief werkt

Meten van controle pauze

Hoe controleren we dat onze ademhaling binnen de norm is? Gespecialiseerde apparatuur voor dit doel is niet altijd overal voor handen. Daarom heeft het laboratorium van Buteyko zich tot taak gesteld om tot criteria te komen, die meer toegankelijk zijn. Als resultaat van statistieke bewerking van duizenden metingen werd de verhouding vastgesteld tussen de longventilatie en de zogenaamde ‘controle pauze’.

Om de controle pauze te meten, dien je te zitten en zonder inspanning uit te ademen, vervolgens met twee vingers de neus te sluiten en de tijd op te nemen. Zodra het eerste gevoel van een tekort aan lucht zich voordoet, dien je de neus los te laten en opnieuw de tijd op te nemen.

Als na deze handelwijze zich geen diepe inademingen voordoen, is de controle pauze juist gemeten.

De controle pauze verschaft ons de mogelijkheid om na te gaan in hoeverre de ademhaling van een zieke intensiever is dan die van een gezond mens. Als de controle pauze 60 seconden duurt, betekent dit een normale ademhaling en gezondheid. Als deze pauze minder dan 5 seconden is, dan is dit de ademhaling van een ernstig zieke. Een controle pauze van 15 seconden betekent dat men 4 keer meer lucht inademt dan de norm is. Nadert men echter de 40 seconden, dan is al sprake van een redelijke gezondheid.

Begeleiding en toepassing

Het succes van de Buteyko-methode is afhankelijk van de deskundigheid van de specialist en de inzet van de cliënt. Een betrouwbare begeleiding voor een effectieve en veilige toepassing van de methode is erg belangrijk. Daarom raden we u aan een Buteyko-specialist te kiezen die is aangesloten bij de VBT. Zie: Vindt een specialist.

Met een goede inzet merkt men binnen een of twee weken al verbetering, maar voor een blijvende verbetering van de gezondheidstoestand heeft men langere tijd aandacht nodig voor de oefeningen. En soms de daarbij horende leefstijlveranderingen. De opbrengst is echt de moeite waard, een gezonder leven!

Heeft u vragen of wilt u contact met de vereniging?

Stuur ons dan een bericht en wij zullen zo spoedig mogelijk reageren.